januari 2018 Steeds meer corporaties ontdekken de kracht van luister- en klantenpanels Ook in 2018 luisteren woningcorporaties in KWH-Luisterpanels en klantenpanels naar huurders. Woonstede, Thuisvester, Stadlander, Woonkracht10, Laurentius, Centrada, Mijande Wonen, Tiwos, WonenBreburg en Kleurrijk Wonen gaan luisteren naar huurders over uiteenlopende onderwerpen.
|
december 2017 Hoe word ik een goede – of nog betere – gespreksleider? Deze vraag wordt ons regelmatig gesteld. De afgelopen jaren hebben we gespreksleiders opgeleid bij o.a. DUWO, BrabantWonen en De Alliantie. Ook Woonconcept gaat in januari 2018 in training. Meer dan twintig medewerkers doen mee aan onze incompany-training Gespreksleider Klantenpanels. Meer weten? Bel Carla Klein via 06 55754877.
|
november 2017 Schrijf in: gloednieuw programma 2018 In het programma van 2018 zijn nieuwe bijeenkomsten opgenomen, allen te volgen via open inschrijving of als in company: • Workshop Luister je wel? • Werksessie Stem van de klant • Contact maken met je huurders: Zó doe je dat! • Uitwisselsessie Workshop Klantreizen (vervolg op de Workshop Klantreizen)
Leuk om je ook in 2018 weer te ontmoeten bij een van de bijeenkomsten!
|
november 2017 Vervolg op “Uw woningcorporatie als Landal GreenParks” Hoe slagen organisaties erin negens en tienen te scoren in klanttevredenheidsmetingen? Deze vraag, maar vooral de antwoorden, staan centraal in een serie bijeenkomsten over ‘veranderen naar klantgerichter werken’. In werksessies samen met collega’s van de eigen corporatie kijkt u buiten de corporatiesector naar voorbeelden en best practices. Lees meer in de flyer.
|
september 2017 Luisteren naar klanten gaat beter, als je jezelf gehoord voelt Om goed te luisteren naar klanten, is het van belang dat medewerkers zich gehoord voelen. Door collega’s, leidinggevenden en management. Door goed naar klanten te luisteren halen ze informatie van buiten naar binnen. Vervolgens moet er binnen de organisatie ook een luistercultuur aanwezig zijn. Om beter te leren luisteren naar elkaar, zijn verschillende tools voorhanden: • Workshop “Luister je wel?” • Workshop Klantgerichtheid voor backoffice medewerkers en afdelingen • Interne klanten- en luisterpanels.
|
april 2017 Nieuwe opdrachtgevers voor Luisterpunt Luisterpunt luisterde in Amersfoort samen met raadsleden, medewerkers van de gemeente en van Indebuurt033 naar mantelzorgers en vrijwilligers. Ook Kredietbank Nederland gaat met Luisterpunt in Leeuwarden luisteren naar cliënten. In mei en juni helpen we in de woningcorporatiesector o.a. De Sleutels, Mijande Wonen en Wonen Breburg bij het beter luisteren naar huurders. Met TBV Wonen, Area Wonen, Kennemer Wonen, Woonbedrijf Eindhoven en WoCom gaan we samen op klantreis.
|
Maart 2017 KWH-Luisterpanel geeft huurders stem en gezicht KWH en Luisterpunt verzorgen samen KWH-Luisterpanels; klantenpanels begeleid door KWH. Steeds meer corporaties ontdekken – in navolging van Vidomes, Wonen Limburg, Havensteder, Mijande Wonen en De Sleutels – de meerwaarde van KWH-Luisterpanels. Henk Rotgans, directeur vastgoed, en Joeri van Broekhoven, manager klant bij Havensteder vertellen hun ervaringen. Bekijk hier de filmpjes.
|
februari 2017 Luisteren naar huurders zorgt voor inzicht, energie en verandering WonenBreburg, Goed Wonen Gemert, Havensteder, Omnivera GWZ, Woonkwartier; woningcorporaties die weten dat (beter) luisteren leidt tot meer dan informatie alleen. In het eerste kwartaal van 2017 organiseren zij klanten- en luisterpanels over uiteenlopende thema’s onder andere aansluitende verhuur, communicatie en dienstverlening, reparatieverzoeken en woonwensen van 80-plussers. De luisteraars zijn divers: medewerkers, managers, directeuren en toezichthouders van woningcorporaties, aannemers, ketenpartners, wethouders. De impact van goed luisteren is groot: al luisterend ontstaan ideeën, initiatieven en verbeteracties.
|
januari 2017 Workshop Klantreizen 100 % vergoed uit subsidie FLOW In 2017 staat de Workshop Klantreizen twee keer op het programma als open inschrijvingsworkshop: op 16 maart en op 31 oktober in Arnhem. Wilt u de workshop in-company doen, met eigen collega’s, dan kunt u gebruik maken van een subsidieregeling die 100% van de kosten vergoed (subsidieregeling Toekomstgerichte, competentiegerichte scholing via Projectbureau FLOW). In 2016 hebben alle medewerkers, diractie en bestuur van De Sleutels in Leiden, de ZVH in Zaandam, afd. Woningverhuur Stadgenoot en Goed Wonen Gemert deelgenomen aan de workshop. WonenBreburg, GroenWest en WBO Wonen zijn zelf met de methode aan de slag gegaan. Begin 2017 doet de afdeling Verkoop van Woonstad Rotterdam de workshop. Ook belangstelling? Neem contact met ons op voor de mogelijkheden, verslagen en eerdere referenties.
|
januari 2017 KWH-Luisterpanel verbindt cijfers en onderzoeksresultaten aan verhalen en klantbeleving Klantenpanels met begeleiding vanuit KWH: sinds 2016 biedt KWH samen met Luisterpunt het KWH-Luisterpanel aan. Vidomes en Wonen Limburg dit instrument vier keer in, begin 2017 heeft Havensteder vier panels op het programma staan. Door de onderzoeksresultaten van KWH te koppelen aan klantbeleving en ‘storytelling’ van huurders, hebben de resultaten een groter bereik en impact in de gehele organisatie. Op 4 april worden de ins en outs van het KWH-Luisterpanel behandeld bij de KWH-Leerdag Optimaal in gesprek met je huurders.
|
december 2016 Klantenpanel na elke klantreis bij Woonbedrijf ieder1 Woonbedrijf ieder1 heeft de afgelopen jaren alle werkprocessen verbeterd nadat ze intern zijn doorlopen met een klantreis. Vervolgens vindt na elke klantreis een klantenpanel plaats, waarin de klant zelf, vanuit de eigen ervaring met het proces, verbetermogelijkheden geeft. In 2016 vonden klantenpanels plaats over het betrekken van de woning, het melden van overlast en het doen van een reparatieverzoek. Eerder al kwamen de processen rond service- en stookkosten en klachtenafhandeling aan bod.
|
november 2016 Omnivera GWZ en gemeente Zederik luisteren naar huurders en inwoners Omnivera GWZ organiseerde twee klantenpanels, waarvan één samen met de gemeente Zederik. Huurders die recent ervaring opdeden met het dagelijks onderhoud door Omnivera GWZ gaven inzicht in hoe zij het onderhoud beleven. Inwoners van de gemeente Zederik (65+) vertelden wat hen weerhoudt om te verhuizen naar een andere woning. Dit panel krijgt in 2017 een vervolg, waarbij dezelfde vraag wordt voorgelegd aan 80-plussers.
|
november 2016 De Leeuw van Putten luistert naar bewoners van seniorenwoningen Jaarlijks organiseert De Leeuw van Putten een klantenpanel met huurders, dit maal over de woonwensen van bewoners van seniorenwoningen uit verschillende wijken in Spijkenisse. Hoe bevalt het wonen hen, wat zou het wooncomfort kunnen vergroten en wat verwachten de huurders hierin van De Leeuw van Putten?
|
oktober 2016 WonenBreburg luistert naar huurders over digitalisering en communicatie Hoe denken huurders uit Tilburg over de vernieuwde website, de toenemende digitalisering van de dienstverlening en over Handige Harry, de tool waarmee je een reparatieverzoek kunt indienen? Glashelder wisten de huurders te verwoorden wat voor hen belangrijk is. “Harry is mijn vriend,” aldus een huurder, maar ook: “Ik word depressief als het mij niet lukt om contact te krijgen, ik ben niet handig met de computer.” Na deze succesvolle primeur van het live klantenpanel, staat in 2017 het tweede panel op het programma met huurders uit Breda over aansluitend verhuren.
|
mei 2016 PIT Café 20 mei: De buitenblik naar binnen halen Het Platform Innovatie Toezicht is een landelijke beweging voor eigentijdse toezichthouders die samenwerken aan een nieuwe bestuurscultuur. Op 20 mei gingen de leden met elkaar in gesprek over hoe je als toezichthouder de buitenblik naar binnen haalt en wat dat kan opleveren. Luisterpunt was uitgenodigd om een van de gesprekstafels te begeleiden. Een waardevol inzicht was om toezichthouders in het vervolg uit te nodigen in de observatiegroep bij klantenpanels.
www.toezichtmetpit.nl/pit-cafe-20-mei-de-buitenblik-naar-binnen-halen-amsterdam
|
mei 2016 Klantwaardering van 9 gemiddeld: hoe doet Landal GreenParks dat? Het vergroten van de klantgerichtheid van je eigen organisatie, met toonaangevende bedrijven als inspiratiebron. Wat kunnen woningcorporaties leren van bedrijven die al jaren een dikke 8 of 9 krijgen van hun klanten? Twaalf medewerkers van Thuisvester, de Key, de Alliantie, Poort6, Centrada, WBO Wonen en Rhiant haalden op 19 mei inspiratie op bij “De woningcorporatie als Landal GreenParks” en leerden waarom Landal, ANWB en Buurtzorg tot de meest klantgerichte organisaties van Nederland behoren. De inspiratiedag was voor Stadgenoot in Amsterdam het begin van een intensief traject om de eigen klantgerichtheid te vergroten. Luisterpunt begeleidt dit traject samen met Gert Dijkstra van Akina.
|
april 2016 Woonbedrijf Eindhoven luistert naar huurders na renovaties Huurders die recent een renovatie meemaakten gingen in gesprek met medewerkers van Woonbedrijf. Aanleiding voor het klantenpanel was de vraag die huurders na afloop regelmatig lieten horen: “Waar was Woonbedrijf?” In het klantenpanel stond de vraag centraal, welke verwachtingen de huurders hadden over de rol van Woonbedrijf, hoe de zichtbaarheid van Woonbedrijf kan worden vergroot bij renovaties en welke kansen er liggen om de klantbeleving positief te beïnvloeden.
|
|